مراحل تشکیل ساخت شناختی از نظر پیاژه:

 1) طفولیت: رفتار کودک فقط حسی(لمسی) حرکتی(چنگ زدن) است و تنها از این دو توانایی برای درک محیط استفاده می­کند.

 2) پیش­دبستانی و سال­های نخستین دبستان: کودک از نمادسازی استفاده می­کند. تفکرش پیش منطقی و خودمحورانه است.

 3) سال­های آخر دبستان: کودک عملیات ذهنی را کسب می­کند اما تنها در برابر مسایل عینی و پیش روی خود.

 4) دوره راهنمایی و دبیرستان: عملیات صوری را برای بررسی فرضیه­های ناشناخته و حل مسایل انتزاعی مورد استفاده قرار می­دهد. درباره تفکر فکر می­کند.