مراحل تشکیل ساخت شناختی از نظر پیاژه:
1) طفولیت: رفتار کودک فقط حسی(لمسی) حرکتی(چنگ زدن) است و تنها از این دو توانایی برای درک محیط استفاده میکند.
2) پیشدبستانی و سالهای نخستین دبستان: کودک از نمادسازی استفاده میکند. تفکرش پیش منطقی و خودمحورانه است.
3) سالهای آخر دبستان: کودک عملیات ذهنی را کسب میکند اما تنها در برابر مسایل عینی و پیش روی خود.
4) دوره راهنمایی و دبیرستان: عملیات صوری را برای بررسی فرضیههای ناشناخته و حل مسایل انتزاعی مورد استفاده قرار میدهد. درباره تفکر فکر میکند.