یادگیری از دیدگاه پیاژه[3] چیست؟

در روان­شناسی پیاژه بحثی از نظریه یادگیری نمی­شود و باید صادقانه اعتراف کرد که او با نظریه­های یادگیری موافق نیست به ویژه با نظری­های تداعی­گرایی و او یادگرفتن مسیر حرکت موش در ماز را نه تداعی ذهن بلکه این گونه تعبیر می­کند که موش می­آموزد بدون اشتباه از مسیر صحیح عبور کند. در نظریه پیاژه اساس یادگیری بر دادوستد و تأثیر متقابل یا میان کنش فرد با محیط و دوره­ها و مراحل رشد استقرار است. کودک در نتیجه میان کنش یا دادوستد با افراد و شرایط زیستی، خود را با محیط سازگار می­سازد.

فردی که خود را با محیط سازش می­دهد در واقع می­کوشد و می­آموزد چگونه میان امکانات خود و شرایط محیطی تعادل بوجود آورد (پارسا، 1370).