یادگیری از دیدگاه پیاژه[3] چیست؟
در روانشناسی پیاژه بحثی از نظریه یادگیری نمیشود و باید صادقانه اعتراف کرد که او با نظریههای یادگیری موافق نیست به ویژه با نظریهای تداعیگرایی و او یادگرفتن مسیر حرکت موش در ماز را نه تداعی ذهن بلکه این گونه تعبیر میکند که موش میآموزد بدون اشتباه از مسیر صحیح عبور کند. در نظریه پیاژه اساس یادگیری بر دادوستد و تأثیر متقابل یا میان کنش فرد با محیط و دورهها و مراحل رشد استقرار است. کودک در نتیجه میان کنش یا دادوستد با افراد و شرایط زیستی، خود را با محیط سازگار میسازد.
فردی که خود را با محیط سازش میدهد در واقع میکوشد و میآموزد چگونه میان امکانات خود و شرایط محیطی تعادل بوجود آورد (پارسا، 1370).