نکات کلیدی جلسه اول:
1 -تعریف گی از اندازهگیری: اندازهگیری فرآیندی است که تعیین میکند یک شخص یا یک شیء، چه مقدار از یک ویژگی برخوردار
است. (یعنی نسبت دادن عددی به یک صفت بر اساس یک قانون)
2 -ویژگیها یا صفات روانی (مانند هوش، خلاقیت، انگیزش، نگرش، یادگیری) را باید به طور غیر مستقیم اندازهگیری کرد.
3 -معمولترین وسیله اندازهگیری ویژگیها یا صفات روانی، آزمون است.
4 -آزمون: وسیلهای است برای اندازهگیری نمونهای از رفتار. و معمولا شامل مجموعهای از سوالات است.
5 -پرسشنامه: مجموعهای از سوالات هستند که هدف آن جمع آوری اطلاعات در باره ویژگیهای افراد است.
6 -آزمون و پرسشنامه هر دو مجموعهای از سوالات هستند. هر دو در برگیرنده نمونهای از رفتار هستند. و غالبا (نه همیشه) به
صورت کتبی اجرا میشوند. پرسشنامه و آزمون هر دو، ابزار سنجش کمیت هستند و نتیجه آنها به وسیلهی عدد و رقم (نمره) گزارش
میشود.
7 -تفاوت آزمون و پرسشنامه از لحاظ موضوع مورد اندازهگیری: آزمون، تواناییها را اندازهگیری میکند، اما پرسشنامه، ویژگیهای
غیر توانایی را میسنجد// آزمون: ابزار عملکرد پیشینه است (یعنی حداکثر توانایی فرد را در زمینهی مورد سنجش نشان میدهد)،
اما پرسشنامه: ابزار عملکرد نوعی است (یعنی وضع معمول و طبیعی فرد را توضیح میدهد).
8 -آزمودن یعنی چه؟: وقتی برای اندازهگیری یکی از ویژگیهای روانی یا تربیتی یک فرد یا گروهی، از آزمون استفاده میکنیم به
این عمل، آزمودن میگوییم.
9 -سنجش: کلی تر از اندازهگیری و آزمون است. سنجش، یک تحلیل جامع و چند وجهی از عملکرد است و ممکن است از فنون
مختلفی استفاده کند و الزاما با کمیت سر و کار ندارد.
10 -سنجش برای فرآیندی به کار میرود که برای گردآوری اطلاعات معنادار و مورد نیاز تصمیمگیری (در باره دانشآموزان، برنامه
درسی، سیاستهای آموزشی و...) مورد استفاده قرار میگیرد.
11 -یکی از ویژگیهای مهم ارزشیابی (ارزیابی)، تعیین کیفیت است زیرا داوری ارزشی با توجه به کیفیت به عمل میآید. پس
ارزشیابی یعنی تعیین ارزش برای چیزی و تعیین کیفیت آن.
12 -اصطلاح سنجش، در حوزه روانشناسی بالینی و آموزش وپرورش بیشتر به کار میرود.
13 -سنجش کلاسی یعنی: تمام فرآیندهای مورد نیاز در باره تصمیمگیری در باره یادگیری دانشآموزان